מה הקשר בין הפרעות קשב לקשיים מוטוריים?

מאמרים

הפרעות קשב והיפראקטיביות הינה הפרעה שכיחה בקרב אוכלוסיית הילדים (3-5%), ועשויה לגרום לקשיים תפקודיים במישורים רבים: לימודיים, חברתיים ותפקודיים. לאחרונה גברה המודעות בקרב האוכלוסייה לחשיבות האבחון והטיפול בבעיה, אולם חשוב להדגיש כי להפרעות קשב עשויות להתלוות בעיות נוספות אשר חשוב לטפל בהן לא פחות ביניהן: לקויות למידה, הפרעת שפה, הפרעות התנהגות וקשיים מוטוריים.

 

ממחקרים אחרונים ידוע כי 50% מהילדים עם הפרעת קשב מדגימים קשיים מוטוריים הבאים לידי ביטוי בביצוע מיומנות מוטורית, קואורדינציה ושווי משקל. ילדים המתקשים בתחום המוטורי לרוב יציגו קשיים בהשתתפות בפעילויות שונות בסביבות שונות (לדוגמה גם בבית וגם בבית הספר). ילדים אלו עשויים להתבלט פחות בשיעורי התעמלות או בהשתתפות בספורט תחרותי, יתקשו בפעילויות בסיסיות יומיומיות כמו לבוש ושריכת שרוכים וידגימו קשיים במוטוריקה עדינה כמו ציור או כתיבה. חשוב לציין שלא כל ילד יתקשה בכל התחומים. הפרעת הקשב יחד עם קשיים מוטוריים עלולה להשפיע על ירידה תפקודית ושילוב חברתי של הילד באופן משמעותי ועל כן ישנה חשיבות רבה באבחון נכון וטיפול.

בנוסף, הפרעת קשב וקשיים מוטוריים לרוב אינם נעלמים עם הגיל,  אלא באים לידי ביטוי באופן שונה ומווסתים עם השנים בשל יכולתו של המבוגר להתמודד טוב יותר עם קשייו.

 

בעניין הטיפול בהפרעת הקשב חשוב להבין כי הטיפול מכל סוג שהוא התנהגותי או תרופתי הינו סימפטומאטי בלבד ואינו "מרפא" את הבעיה. כיום ישנן הוכחות מחקריות רבות התומכות בטיפול תרופתי של ריטלין או תרופות בעלות מכניזם דומה שנמצאו בטוחות ויעילות מאוד כאשר ניתנות במינון נכון וכמובן על ידי רופא מומחה המבצע מעקב אחרי הילד. בנוסף רצוי  לשקול הדרכת הורים היות וזו מסייעת בהתמודדות עם הילד וקשייו ולעיתים בבעיות התנהגות נלוות אשר משתנות בהתאם לגיל. סביבת בית הספר יכולה להיות מותאמת יותר לדוגמה מקום ישיבה או מתן שיעורי בית באופן המותאם אישית. ילדים המדגימים קשיים מוטוריים גסה ועדינה ובנוסף יכולה לשפר את התמודדותו של הילד בסביבת בית הספר, בבית ועם חברים בני גילו. 

 

לסיכום למחצית מהילדים עם הפרעת קשב ישנם גם קשיים מוטוריים אשר מהווים מגבלה נוספת בתפקוד היומיומי. ישנה חשיבות מכרעת בביצוע הערכה וטיפול בתחום המוטורי על ידי מטפלים מוסמכים.