אודות 

מאמרים

בוגרת תואר ראשון בפיזיותרפיה (2003) ושני (2010) מאוניברסיטת תל אביב, בעלת רישיון של משרד הבריאות בפיזיותרפיה.

מומחית בהתפתחות הילד ושיקום ילדים ומבוגרים.

 

בתחילת דרכי כפיזיותרפיסטית עבדתי במחלקות שיקום בשיבא (ילדים ומבוגרים) ובמקביל במכוני אורתופדיה וספורט עם מטופלים מקופות החולים השונות.

 

עסקתי במחקר ובהדרכת סטודנטים בתחום הילדים.

בשנים אלו צברתי ניסיון רב ונחשפתי למגוון מטופלים רחב מאוד.

ערבה רון באום

פיזיותרפיה התפתחותית ושיקומית לילדים ונוער

כתבות התפתחות מוטורית בתינוקות​ - האם התינוק שלי מתפתח בזמן ולמה כדאי לשים לב?

ראשית חשוב להבין כי לכל תינוק יש קצב משלו להשיג אבני דרך מוטוריות ובדרך הטבע יתקדם בזמן שלו, ובמילים אחרות תינוקות בריאים ישיגו אבני דרך בזמנים שונים באופן נורמלי.כדאי לדעת שסדר הופעת המיומנויות המוטוריות אינו מאוד חשוב וזה לחלוטין בסדר אם הוא נעמד לפני שזוחל או זוחל על 6 בלי לזחול על גחון. בסופו של דבר האדם הקטנטן החל מיום היוולדו שואף להגיע למנח זקוף, לעמידה ולהליכה עצמאית בבוא היום (גיל ממוצע להליכה עצמאית הינו שנה וחודשיים).יחד עם זאת התינוק שנע בקלות במרחב ומשיג אבני דרך מוטוריות בזמן יוכל גם לחקור את סביבתו בקלות יותר, דבר אשר ידוע כמגרה את התפתחותו השכלית, התקשורתית  והרגשית.לכן אם לתינוק מעט קשה מבחינה פיזיקלית כדאי למצוא דרכים לסייע לו להתגבר על הקושי. אז מה בעצם משפיע על קצב ההתפתחות המוטורי?ישנם גורמים פיזיקליים רבים אשר יכולים לגרום לעיכוב מוטורי כמו למשל ליקוי ראייתי, גמישות יתר או טונוס נמוך. גורמים נוספים הם סביבתיים כמו לדוגמה אופן החזקת התינוק, שעות שכיבה ממושכות על הגב גם בזמן עירות וחסר בגירויים מתאימים.כשאנו שמים לב לעיכוב משמעותי בהשגת אבני דרך מוטוריות ביחס לבני גילו של התינוק או למיעוט יחסי בתנועה יש לפנות לרופא הילדים לבדיקה ולאחר מכן במידת הצורך לאבחון בפיזיותרפיה. לא כל תינוק זקוק להתערבות טיפולית ארוכת טווח. לעיתים מספיקה הכוונה והדרכה או טיפול ממוקד. מה עושים באבחון פיזיותרפיה?תשאול והיכרות עם הרגליו של התינוק ושל המשפחהתצפית על התינוק במנחים השוניםבדיקה פיזיקליתקביעת האחוזון המוטורי בו התינוק נמצא ביחס לפני גילו על פי בדיקה סטנדרטיתהדרכה להורים וטיפול במידת הצורך איך אדע אם התינוק שלי בעיכוב מוטורי או זקוק לאבחון?עיכוב משמעותי בהשגת מיומנויות מוטוריות-50% מהתינוקות ישיגו התהפכות מבטן לגב עד גיל 5 חודשים, יזחלו על הבטן עד גיל 7 חודשים וימשכו עצמם לעמידה עד גיל 8.5 חודשים. אם התינוק שלך רחוק מזמנים אלו כדאי לפנות.אסימטריה- תינוקות אמורים לבצע מיומנויות באופן סימטרי עם הזמן. תינוקות מתחילים מיומנות חדשה בצד אחד ולאחר מכן בצד השני. לדוגמה מתהפכים מהגב לבטן לכיוון ימין. אם יש ביצועים אסימטריים במספר מיומנויות, שימוש מופחת ביד או הפניה קבועה של הראש לצד אחד יש לפנות לבדיקה.שליטת ראש דלה- עד גיל 4 חודשים התינוק צריך להרים ראש היטב (90 מעלות) בשכיבה על הבטן ולהפנות מבט מצד לצד. ​

מה הקשר בין הפרעות קשב לקשיים מוטוריים?​

הפרעות קשב והיפראקטיביות הינה הפרעה שכיחה בקרב אוכלוסיית הילדים (3-5%), ועשויה לגרום לקשיים תפקודיים במישורים רבים: לימודיים, חברתיים ותפקודיים. לאחרונה גברה המודעות בקרב האוכלוסייה לחשיבות האבחון והטיפול בבעיה, אולם חשוב להדגיש כי להפרעות קשב עשויות להתלוות בעיות נוספות אשר חשוב לטפל בהן לא פחות ביניהן: לקויות למידה, הפרעת שפה, הפרעות התנהגות וקשיים מוטוריים. ממחקרים אחרונים ידוע כי 50% מהילדים עם הפרעת קשב מדגימים קשיים מוטוריים הבאים לידי ביטוי בביצוע מיומנות מוטורית, קואורדינציה ושווי משקל. ילדים המתקשים בתחום המוטורי לרוב יציגו קשיים בהשתתפות בפעילויות שונות בסביבות שונות (לדוגמה גם בבית וגם בבית הספר). ילדים אלו עשויים להתבלט פחות בשיעורי התעמלות או בהשתתפות בספורט תחרותי, יתקשו בפעילויות בסיסיות יומיומיות כמו לבוש ושריכת שרוכים וידגימו קשיים במוטוריקה עדינה כמו ציור או כתיבה. חשוב לציין שלא כל ילד יתקשה בכל התחומים. הפרעת הקשב יחד עם קשיים מוטוריים עלולה להשפיע על ירידה תפקודית ושילוב חברתי של הילד באופן משמעותי ועל כן ישנה חשיבות רבה באבחון נכון וטיפול.בנוסף, הפרעת קשב וקשיים מוטוריים לרוב אינם נעלמים עם הגיל,  אלא באים לידי ביטוי באופן שונה ומווסתים עם השנים בשל יכולתו של המבוגר להתמודד טוב יותר עם קשייו. בעניין הטיפול בהפרעת הקשב חשוב להבין כי הטיפול מכל סוג שהוא התנהגותי או תרופתי הינו סימפטומאטי בלבד ואינו "מרפא" את הבעיה. כיום ישנן הוכחות מחקריות רבות התומכות בטיפול תרופתי של ריטלין או תרופות בעלות מכניזם דומה שנמצאו בטוחות ויעילות מאוד כאשר ניתנות במינון נכון וכמובן על ידי רופא מומחה המבצע מעקב אחרי הילד. בנוסף רצוי  לשקול הדרכת הורים היות וזו מסייעת בהתמודדות עם הילד וקשייו ולעיתים בבעיות התנהגות נלוות אשר משתנות בהתאם לגיל. סביבת בית הספר יכולה להיות מותאמת יותר לדוגמה מקום ישיבה או מתן שיעורי בית באופן המותאם אישית. ילדים המדגימים קשיים מוטוריים גסה ועדינה ובנוסף יכולה לשפר את התמודדותו של הילד בסביבת בית הספר, בבית ועם חברים בני גילו.  לסיכום למחצית מהילדים עם הפרעת קשב ישנם גם קשיים מוטוריים אשר מהווים מגבלה נוספת בתפקוד היומיומי. ישנה חשיבות מכרעת בביצוע הערכה וטיפול בתחום המוטורי על ידי מטפלים מוסמכים.

פתרונות פשוטים להעלאת רמת הפעילות היומיומית ​

כיום כולם כבר מכירים בחשיבותה הרבה של הפעילות גופנית והשפעותיה הפיזיות והמנטליות.בשנים האחרונות, בעקבות מחקרים חדשניים בתחום, ארגון הבריאות העולמי מציג את הפעילות הגופנית כסוג של "תרופה" המסייעת במניעת מחלות ועל כן ורופאים ומטפלים ממקצועות הבריאות ממליצים יותר ויותר על ביצוע פעילות גופנית סדירה המתאימה ספציפית לאדם- מבוגר/ ילד/ בריא או עם מחלה כזו או אחרת.פעילות גופנית שהינה מספקת מבחינת העוצמה והמינון שלה מסייעת במניעת מחלת הסוכרת, הפחתת השמנה, מניעת מחלות לב, מניעת סוגי סרטן מסוימים, האטת תהליכי הזדקנות ועוד... בילדים החשיבות היא אף רבה יותר היות והפעילות הגופנית תורמת משמעותית מבחינה רגשית לתפיסת היכולת של הילד והדימוי העצמי שלו.יש לקחת בחשבון שחלק ניכר מהמשחק המשותף של ילדים טומן בחובו צורך ביכולות גופניות- לדוגמה- בגילאי הגן- טיפוס על מתקנים ובגילאי בית הספר- משחקי כדור, תופסת, קפיצה בגומי וגם סתם ריצה חופשית בהפסקה.כיום רוב הילדים מרבים בישיבה מול מחשב, טאבלטים, פלאפונים ואמצעי משחק אלקטרוניים אחרים . משחקים אלו מספקים להם עניין וגירוי רב מאוד למשך זמן, ולכן לעיתים רואים אותם פחות בחוץ: בפארק, במגרש הכדורגל, חצר וכו...מאידך ניתן לנצל את המשיכה למשחקים אלו גם לטובת פעילות גופנית. אז מה אנחנו ההורים יכולים לעשות כדי לעודד ליותר פעילות גופנית ופחות ישיבה?ללכת עם הילדים ולא נגד הקדמה הטכנולוגית- אפשר להיעזר בקונסולות המשחקים הקיימות ולעודד דרכן פעילות גופנית. לדוגמה משחקי ווי ספורט המתבצעים בעמידה, משחקי ווי על פלטת שווי משקל, משחקי Xbox הדורשים את הפעלת הגוף- תנסו בעצמכם ותראו שזה מאמץ ולא כ"כ קל.הדעות חלוקות לגבי הגבלת זמן מול מסך והשפעותיו החיוביות והשליליות (זה למאמר אחר)  אך כמובן שמומלץ לא להגזים אלא לנתב את המסך לפעילות פחות "יושבנית. להחליף נסיעה ברכב בהליכה ושימוש במעלית בשימוש במדרגות. עלייה וירידה של מדרגות והליכה בקצב בינוני עד מהיר בהחלט מעלה דופק ויש לה השפעה על המערכת האירובית. נסו לשלב הליכה לגן/לבית הספר או לסידורים בשעות אחה"צ בלו"ז היומי. עלו עם הילדים הביתה במדרגות, תנו להם דוגמה אישית ותראו אולי הם יאהבו את הרעיון. משחקים ביתיים המשפרים כושר- לא כל אחד רוצה להפוך את ביתו המעוצב והמסודר למגרש ספורט אך יש בהחלט מספר רעיונות לפעילות שאינה מבלגנת מדי- קפיצה בחבל (להתאמן כל השבוע לראות כמה כל אחד הצליח לשפר), טניס שולחן- לא צריך לרכוש שולחן, יש היום רשת שניתן להרכיב על פינת האוכל ומניסיון זה עובד לא רע בכלל, מחבואים- אכן מעלה את הדופק כשרצים בחזרה לעמדה, טרמפולינה קטנה- אם יש מקום, הילדים לרוב מאוד אוהבים, נהנים להוציא אנרגיה ותוך כדי משפרים יכולות גופניות רבות. משחקים ופעילות מחוץ לבית- כתלות במזג האוויר כדאי לשלב טיולים רגליים סוף השבוע, שהות בפארקים עם מתקנים, רכיבה על אופניים קורקינט ודומיהם. צאו עם כדור/ צלחת מעופפת או כל משחק שיעורר עניין לפעילות. בימים סגריריים ניתן למצוא כיום מקומות רבים סגורים המשלבים פעילות של טיפוס וקפיצה גם לגדולים וגם לקטנטנים- ג'ימבורי, קירות טיפוס, טרמפולינות גדולות ועוד... טיפ אישי- לאחרונה ילדיי חסכו יחד כסף לרחפן. למי שלא מכיר עוד צעצוע טכנולוגי שמטיסים עם שלט וניתן גם לצלם בעזרתו. אין ספק שלמרות הקור והאפרוריות  הרחפן המדובר הצליח להוציא את כולנו יחד מהבית. אז נכון שהוא מופעל על ידי שלט אך בכל זאת צריך לצאת לשטח פתוח  ולרוץ ולהביא אותו כי הוא לא תמיד נוחת היכן שמכוונים. מעבר לפעילות הגופנית נהנינו גם מהביחד המשפחתי. ושאלה אחרונה ולא פחות חשובה- כמה פעילות צריך לעשות?ילדים מבצעים פעילות באופן טבעי לא רק בחוג או לפי הנחיה לדוגמה- התרוצצות בחצר הגן או בית הספר, וכשאנו מחשבים את זמן הפעילות הכללי ביום אנו כוללים גם את החלק הזה.על פי איגוד הלב האמריקאי ילדים צריכים לבצע פעילות גופנית של 60 דקות לפחות ביום ברמת מאמץ בינונית לפחות.  60 הדקות כוללות כל פעילות יומיומית הדורשת מאמץ  המורגש כמאמץ ברמה 5-6 מתוך 10- ראה תמונה. ניתן להיעזר בטבלה המצורפת על מנת לבדוק כמה פעילות גופנית ובאיזו רמת מאמץ הילד בצע השבוע.מומלץ להדפיס ולתלות או לכתוב על לוח מחיק.  מה עשיתי היום? כמה התאמצתי? אפשר לסמן בטבלה 

...
...